Saturday, 21 October 2017

Optioner ccpc


Jag f du arbetade för ett litet kanadensiskt kontrollerat privat bolag (CCPC) och erbjöds aktier i det bolaget där det kan uppstå skatteeffekter om aktierna är inlösta av bolaget. Små företag, som stora företag, tillåter ofta nyckelpersoner att köpa aktier i bolaget för att låta nyckelpersoner dela i vinsten i företaget. Eftersom vinst uppnås fördelas de till alla aktieägare utifrån deras aktieinnehav. Dessa utdelningar skatter normalt som utdelning i aktieägarna. Försäljning av aktier är ofta begränsade. Lagren av småföretag kan inte säljas på börser och aktieägaravtal begränsar ofta till vilka aktierna kan säljas till (normalt andra befintliga aktieägare). Som ett resultat, om medel krävs av aktieägaren eller om aktieägaren avslutar anställning med bolaget och kvalificerad köpare inte är tillgänglig, kan bolaget lösa in aktierna till ett visst pris. På framsidan av det låter som om du är rädd om du kan hitta en kvalificerad köpare. Men skattebehandlingen av aktieinlösen kan vara mycket annorlunda än en försäljning av aktier till en annan person. John var anställd hos Investco Ltd. och blev inbjuden att köpa aktier i bolaget som belöning för bra service. Aktieavtalet begränsar återförsäljningen av aktier som emitterats till andra kvalificerade anställda i Investco. Som ett alternativ kommer Investco att lösa in aktierna till sitt verkliga marknadsvärde med en föreskriven värderingsformel. John köpte 1 500 aktier 2004 för 100 vardera. Det inbetalda kapitalet (PUC) för dessa aktier var också 10 vardera. Under 2008 lämnade John företaget och marknadsvärdet av aktierna hade ökat till 400 vardera. John8217s marginalskattesats är 45 på normalinkomst, 22,5 på realisationsvinster, 33,33 på ej berättigade utdelningar och har aldrig gjort några kapitalvinster eller förluster tidigare. Vid den tiden var Investco en CCPC och ett kvalificerat småföretag. Företaget har inte ett GRIP-saldo och därför kommer alla utdelningar att anses vara oförenliga. Scenario A 8211 Försäljning av aktier till tredje part Om en kvalificerad aktieägare var tillgänglig för att köpa aktierna, och om aktieägaren inte är relaterad till John och Investco, är försäljningsskattens konsekvenser följande: John kommer att realisera en realisationsvinst av 1 500 aktier x (400-100) 450 000. Eftersom Investco är ett kvalificerat småföretag och kapitalvinsten är mindre än 750 000 levnadsfristens undantag, finns inga skattekonsekvenser. Scenario B 8211 Investco Redeems Aktierna för 400 Var och en Om John inte kan hitta en köpare och Investco löser in aktierna, ser inkomstskattelagen på transaktionen annorlunda: Inlösen till 400 per aktie resulterar i en bedömd utdelning på 1 500 x (400 8211 10) 585 000. Marginalskatten på den utdelningsbara utdelningen skulle vara 195 000. Inlösen resulterar också i beskattningsbar kapitalförlust på 67 500 som kan kvalificeras är en tillåten investeringsförlust (ABIL) och kan vara avdragsgilla mot övrig inkomst. Om förlusten var en ABIL skulle de realiserade skattebesparingarna vara 30.375. Den totala skatten, förutsatt att ABIL kan vara fullt ifrågasatt, skulle vara 164 625. Den skattepliktiga kapitalförlusten är intäkterna från inlösen till 600 000 färre, den uppskattade utdelningen på 585 000, med undantag för aktieägarnas justerade kostnadsbas på 150 000 gånger 50. Det är uppenbart att en vapenlängdsförsäljning av aktierna är ett bättre resultat eftersom det skulle undvika det bedömda utdelning. Jag förstår en liten mängd av mitt eget scenario och hoppades att du kunde hjälpa mig att ställa mig rakt på resten. Min man köpte 100 000 dollar (eller 5) aktier i det lilla företaget han jobbar för. Vi tog ut ett företagslån på 80 000 för att göra detta. Vi har betalat realisationsvinster på eventuell inkomster realiserad med aktierna. Nu8230 min fråga är this8230Om vi ​​skulle sälja aktierna tillbaka till bolaget skulle vi betala skatt på de pengar som betalades till oss även om FMV inte hade ändrats för att göra aktierna värda samma belopp vid ursprungligt köp Vi betalade inte något till lånet förutom ränta eftersom det här var allt avskriven som en affärsutgift vid skattetid så är lånet på 80 000 fortfarande på grund av banken. Jag ifrågasätter vårt beslut att ingå avtalet om köp, för om vi måste betala skatt på det exakta beloppet vi köpte, verkar det som om det var ett mycket smart köp i slutändan eftersom vi fortfarande skulle skulda banken 80 000 och vi skulle har skatt att betala på 80 000 rec8217d från försäljningen av aktier tillbaka till företaget vilket skulle innebära att vi har förlorat pengar i slutändan. Situationen i kontakten anger att aktierna kommer att köpas tillbaka av arbetsgivaren av företaget. Men det anger inte om det scenario där detta skulle vara bolaget som betalar ut det eller ägaren (han är en majoritetsaktieägare). Det finns bara tre aktieägare inom denna uppsättning. Ägaren rymmer 85. En annan anställd rymmer 10 och min man håller 5. Jag hoppas att jag har lämnat tillräckligt med information för dig. Tack så mycket. Realisationsvinster utlöses när du säljer aktier i bolaget. Annars var intäkten sannolikt utdelning. Om du inte har fasta värdeföretagsaktier är det osannolikt att FMV har stannat densamma. Huruvida företaget löser in aktierna eller om de säljs till en annan aktieägare är skatten på GAIN, inte på investeringen. Kom ihåg att vinsten eller förlusten är vad du får mindre vad du betalade Mig och min make båda äger 50 aktier i en CCPC. Företaget förlorar. Jag skulle vilja överföra mina 50 aktier till min make i 1. Vad behöver jag göra för att du ska vägleda. Kan vi bara skriva på en orddokument att jag säljer mina aktier till honom. vilka myndigheter behöver vi informera om förändringen Jag har läst din artikel om försäljning av aktier i ett företag och tycker att jag är lite förvirrad, så jag trodde att jag skulle ställa en fråga. Vänner startade ett företag 5 år sedan och har insett att de inte längre är vänner. En aktieägare ville bara ha den andra, så betalade ett pris som uppfyllde villkoren hos sin tidigare partner. Kvalificeras det belopp som den tidigare partnern mottar för avgiftsbefrielsen. Vännerna är inte relaterade och bolaget är CCPC. Tack för din inmatning. Lee, kapitaltillskottet undantag kan endast hävdas om några villkor var uppfyllda. Denna artikel talar om det. Har kund som nyligen har separerat från fru. Som en del av skilsmässan vill hustrun ingen del av verksamheten. Vilket är det bästa sättet att sälja aktierna (sälja tillbaka till 1, avbryta aktier osv.) Som skulle ha minst skattemässiga konsekvenser Det finns ett antal möjligheter. 1. Mannen köper aktier från fru till kostnaden före separationsdatumet och sedan förhandlar om andra tillgångar som en annan affär. Ingen skatt före eller efter. Spousal rollover före separation ingen skatt. 2. Mannen köper aktier efter separation. Förutsatt att aktier är kvalificerade småföretagsaktier kan hon hävda kapitalvinstbefrielsen. I ovanstående scenarier ger inte bolaget pengar eftersom det är en transaktion mellan aktieägarna. Om det inte finns någon CGE för alternativ 2, köper man aktier och fru tar en notering. Hon kunde sprida vinsten över en serie år. 3. Korporation löser in aktier på en gång. Förtjänad utdelning och vissa skatter. Korporation behöver ha pengar eller tillgångar för att lösa inlösen. Som ett alternativ kunde aktierna lösas över tiden. I8217m är du inte säker på att du kan hjälpa, men om jag jobbar för en CCPC och gick igenom en aktieinlösen 2012 i Quebec är min förståelse att det är federalt beskattat efter 50 avdrag, men provinsiellt efter endast 25 avdrag. Vet du om that8217s true Bakgrunden är att jag beviljades aktier till ett visst pris, och förra året köpades dessa aktier tillbaka av företaget för vinst. Skulle dessa pengar redovisas som en realisationsvinst eller som en anställningsförmån 50 skulle vara inklusionskvoten för kapitalvinster (I8217m inte shure där 25 för Quebec kom ifrån). När ett företag emellertid löser in eller köper tillbaka sina aktier betraktas betalningen som en utdelning och skattebehandlingen kan vara annorlunda. Hej, har en liknande situation. Jag betalade aktier 20 tillbaka 2011 till mitt privata företag (jag är anställd hos ett privat kanadensiskt företag (som inte kvalificerar sig för småföretag) per aktie för 100 aktier (20 x 1000 20 000). Min förståelse är att 20 är också lika med PUC vid den tiden (i motsats till ditt exempel ovan var 100 är annorlunda än 10), åtminstone allt jag vet är jag betald 20 per aktie. Under 2012 och 2013 fick jag en kapitalavkastning på 4 i varje år. lämnade företaget i slutet av 2013 och så mina aktier inlöstade av bolaget vid 15 (företagsvärdet gick faktiskt ner under 2 år). Mitt företag skickade mig bara 2013 T5 för bedömd utdelning för 3 per aktie (lösa in priset mindre PUC : 15 8211 (20 8211 8)), lämnar jag ut delningen av utdelningen för den skattepliktiga delen och krediterna eftersom det här inte är meningen med min fråga. Så jag förstår att jag måste rapportera denna 3 utdelning (jag har en T5 för det) men behöver jag skriva in någonting i min avkastning för kapitalvinst med hänsyn till någon ACB Är min ACB-stil l 20 och jag borde hävda en kapitalförlust på 5 (15 8211 20 -5) PUC och ACB här ​​förvirrar me8230 Tack på förhand för någon hjälp är PUC och ACB olika. ACB är vad du betalat för aktierna medan PUC är bolagets lagliga kapital.2016 Federal budget Den 22 mars 2016 presenterade förbundsfinansminister Bill Morneau de nya majoritetsregeringarna första budgeten. Skatteinsikten diskuterar de skatteinitiativ som föreslås i budgeten. Även den 22 mars 2016, men efter att Canadas budget släpptes, sade finansminister Morneau att regeringen inte kommer att fortsätta med sin plan att begränsa den gynnsamma skattebehandlingen av optionsoptioner. Företagsskatteåtgärder Granskning av skattesystemet Under det kommande året kommer regeringen att göra en översyn av skattesystemet för att avgöra om det fungerar bra för kanadensare i syfte att eliminera dåligt riktade och ineffektiva skatteåtgärder. I synnerhet är regeringen oroad över förmågan hos enskilda personer att använda privata företag för att otillbörligt minska eller skjuta upp skatt. Skattesats för småföretag Budgeten föreslår att minskningar av den lilla skattesatsen för småföretag som för närvarande lagstiftas för 2017, 2018 och 2019, skjuts upp. Följaktligen kommer skattesatsen för småföretag att förbli till 10,5 efter 2016 och den nuvarande uppräkningsfaktorn och utdelningsskattesatsen för icke berättigade utdelningar bibehålls för att bevara integrerade skattesatser. Multiplication of the Small Business Deduction Det småföretagets avdrag (SBD) som ett kanadensiskt kontrollerat privat bolag (CCPC) kan hävda med avseende på intäkter från ett partnerskap är begränsat till den minsta av den aktiva företagsinkomst som den erhåller som medlem i partnerskapet och dess pro rata andel av en teoretisk 500 000 affärsgräns bestämd på partnerskapsnivå. Vissa skattebetalare har fått ytterligare tillgång till SBD genom att inrätta en struktur där aktieägaren i en CCPC (och inte själva KKPC) är medlem i ett partnerskap och KKPC tjänar avgifter från partnerskapet enligt ett kontrakt för tjänster, vilket gör det möjligt för KKPK att potentiellt anspråk på en fullständig SBD avseende intäkter som uppnåtts från partnerskapet. För beskattningsår som börjar efter 21 mars 2016 föreslår budgeten att ta itu med denna skatteplanering genom att utvidga de nuvarande reglerna för att fånga upp situationer där en CCPC tillhandahåller tjänster eller egendom direkt eller indirekt till ett partnerskap. Liknande planering kan också uppnås för närvarande genom användning av ett bolag istället för ett partnerskap där bolaget tillhandahåller tjänster eller egendom till ett annat privat bolag. Budgeten föreslår ändringar så att en CCPC inte kommer att vara berättigad till småföretagets avdrag för inkomst från att tillhandahålla tjänster eller egendom direkt eller indirekt till ett annat privat bolag där när som helst under ett beskattningsår, KKPC, en av dess aktieägare eller en person Det handlar inte om vapenlängd med aktieägaren direkt eller indirekt intresse i det privata bolaget. Denna regel gäller inte om alla eller väsentligen alla CCPC: s aktiva företagsinkomster uppnås från att tillhandahålla tjänster eller egendom till andra personer än vapen. Undvikande av affärsgränsen och beskattningsbar kapitalgräns Enligt punkt 256.2 i inkomstskattelagen (ITA), två CCPCs som inte annars skulle vara associerade kommer att behandlas som associerade om var och en av företagen är knuten till samma tredje företag. Om punkt 256.2 gäller ska de tre centrala KKP: erna dela 500 000 SBD och den 15 miljoner skattepliktiga kapitalgränsen (TCL). Det tredje bolaget kan emellertid lämna in ett val enligt stycke 256.2 för att inte vara kopplat till de andra två. Om valet lämnas in kan det tredje bolaget inte göra anspråk på SBD, men de andra två företagen kan var och en göra anspråk på SBD-ämnet till egen TCL. Enligt punkt 129.6 ska en CCPCs investeringsinkomst behandlas som aktiv företagsinkomst som är berättigad till SBD om den här intäkten härrör från en närstående bolags aktiva verksamhet. Associerad bolagsstatus enligt 129 § 6 mom. Påverkas emellertid inte av ett stycke 256.2 val, vilket kan leda till en situation där de övriga två företagen påstår att SBD på investeringsinkomster som härrör från den aktiva verksamheten av det tredje bolaget, även om det tredje företaget inte kunde ha gjort anspråk på SBD. För beskattningsår som börjar efter den 21 mars 2016, föreslår budgeten ändringar för att säkerställa att, om stycket 256.2 val fattas: Investeringsinkomster som härrör från en närstående företags aktiva verksamhet kommer att vara oförenliga med SBD och kommer att beskattas vid generell bolagsinkomstskatt tredje företag kommer fortsättningsvis att vara associerad med var och en av de övriga två företagen i syfte att tillämpa TCL-samrådet om aktiva kontra investeringsverksamhet efter samråd 2015, bekräftar budgeten regeringarna att upprätthålla en regel som där en CCPC har huvudsyftet att tjäna intäkter från egendom, kan det vara berättigat till småföretagets avdrag om det har mer än fem heltidsanställda. Livförsäkringspolicy Fördelningar i samband med livförsäkring uppkommer Livförsäkringsintäkter som erhålls som ett resultat av en försäkringstagares dödsfall under en livförsäkring är i allmänhet inte skattepliktiga. Budgeten föreslår en åtgärd som säkerställer att livförsäkringar som erhålls inom ett privat bolag eller ett partnerskap inte ger upphov till olämpliga tillägg till kapitalutdelningskonto (i fråga om ett privat bolag) eller justerad kostnadsbas (i fallet med en partnerskap). Åtgärden kommer också att införa krav på informationskraven som kommer att gälla om ett bolag eller partnerskap inte är försäkringstagare men har rätt att erhålla en pensionsförmån. Denna åtgärd gäller för de politiska förmåner som erhållits till följd av en död som inträffar efter den 21 mars 2016. Överföringar av livförsäkringspolicyer Budgeten föreslår förändringar för att förhindra olämpliga skatteförmåner i situationer då en livförsäkring överförs till ett privat bolag eller partnerskap på rullande basis. I själva verket förhindrar åtgärden skattebetalarna att extrahera det överskott av det verkliga marknadsvärdet av en policy som överlämnats till ett bolag eller partnerskap över sitt kontantöverlämningsvärde som en skattefri ersättning när policyn överförs till ett bolag eller partnerskap. Denna åtgärd gäller för dispositioner som inträffar efter den 21 mars 2016. En liknande åtgärd kommer att gälla för att minska det belopp som läggs till ett kapitalutdelningskonto, inbetalt kapital och justerad kostnadsbas när en policy överfördes till ett bolag eller ett partnerskap före 22 mars 2016. Stödberättigad kapitalfastighet (ECP) Budgeten föreslår att ECP-systemet upphävs och ersättas med en ny kapitalkostnadsbidrag (CCA) - pool. Upphävandet av ECP-regimen hänvisades till 2014 års budget. Dessa ändringar syftar till att förenkla reglerna för immateriella egenskaper. Enligt det nuvarande systemet ingår 75 av de stödberättigande kapitalutgifterna (t. ex. kundlistor, licenser, franchise rättigheter, jordbrukskvoter och förvärv av goodwill) i ett kumulativt bidragsberättigat kapital (CEC) - pool. Ett avdrag kan hävdas till 7 kronor per år på avtagande balans. Upp till 75 av intäkterna som erhållits vid dispositionen av ECP reducerar CEC-poolen. Om intäkterna överstiger CEC-poolen, tar överflödet tillbaka eventuella tidigare avdrag. Resten är inkluderad i affärsinkomst med en 50 inkluderingsfrekvens. Enligt de föreslagna reglerna införs en ny CCA, klass 14.1. Från och med 1 januari 2017 kommer 100 av utgifterna som tidigare inkluderats i CEC-poolen att ingå i denna klass. Avskrivningsgraden blir 5 (minskande balans). De regler som för närvarande gäller för avskrivningsbar egendom, såsom halvårsregeln, återtagning och realisationsvinster, gäller för de fastigheter som ingår i denna klass. Särskilda regler gäller för utgifter som inte relaterar till en viss egendom i ett företag. Varje företag kommer att anses ha goodwill förknippat med det (även om inga utgifter för goodwill har gjorts). Utgifter som inte relaterar till en viss egendom kommer att öka kapitalkostnaden för verksamheten och därmed saldot i klass 14.1-poolen. Ett kvitto som inte avser en viss egendom minskar kapitalkostnaden för affärsverksamheten och därmed saldot i klass 14.1-poolen, med det lägsta av kostnaden för goodwillen (vilket kan vara noll) och beloppet av kvittot. Eventuellt överskott kommer att behandlas som en realisationsvinst. Eventuell tidigare avdragsgiven CCA återvinns i den mån kvittot överstiger balansen i klass 14.1 poolen. CEC-saldon kommer att överföras till den nya klassen 14.1 i poolen från och med den 1 januari 2017, inklusive för skattebetalare vars beskattningsår sträcker sig 1 januari 2017. Öppningsbalansen för klass 14.1-poolen kommer att vara lika med CEC-saldot som i december 31, 2016. CCA-avskrivningsräntan för fastigheter som ingår i klass 14.1-poolen relaterad till utgifter som uppkommit före 1 januari 2017, kommer att vara 7 till 2027. För belopp som erhållits vid dispositionen av egendom efter 31 december 2016, som avser egendom förvärvade eller utgifter som gjorts före 1 januari 2017, kommer att minska klass 14.1 poolen till 75 procentsats. Inkluderas även för 75-kursen, är kvitton som inte representerar intäkterna på dispositionen av egendom. För att förenkla övergången föreslår budgeten särskilda regler för småföretag som tillåter ett avdrag: för utgifter som uppstått före 2017, lika med det större av 500 och det belopp som annars är avdragsgill för året, i åratal som slutar före 2027 och i datorer inkomst för de första 3 000 av kostnaderna för inkorporering Skuldparkering för att undvika utländska valutavinster Reglerna för skuldparkering avser för närvarande användningen av tekniker för att undvika tillämpningen av reglerna för skuldförlåtelse, men ta inte hänsyn till valutavinst för gäldenären i bestämma en förlåtad mängd. Budgeten föreslår att man inför regler så att eventuella upplupna valutakursvinster på en utländsk valuta kommer att realiseras när skulden blir en parkerad förpliktelse. Gäldenären anses ha erhållit vinsten, om någon skulle ha gjort det om det hade betalat ett belopp (uttryckt i den valuta där skulden är denominerade) tillfredsställande av skuldens huvudbelopp som motsvarar: När skulden blir en parkerad skyldighet till följd av förvärvet av den nuvarande innehavaren, är det belopp för vilket skulden förvärvades och i andra fall skuldens rättvisa marknadsvärde. För detta ändamål kommer en skuld i utländsk valuta att bli en parkerad förpliktelse när som helst då: Den aktuella innehavaren av skulden vid den tidpunkten inte handlar i armarelängd med gäldenären eller, när gäldenären är ett bolag, har ett väsentligt intresse (äger aktier i bolaget tillsammans med icke - vapenlängdespersoner, till vilka 25 eller flera av rösterna eller värdet är hänförliga) i bolaget och vid vilken som helst tidigare tid en person som höll skulden handlades i armarelängd med gäldenären och när gäldenären är ett bolag inte ha ett stort intresse för th e corporation Undantag kommer att föreskriva att en skuld i utländsk valuta inte blir en parkerad skyldighet i samband med vissa bona fide kommersiella transaktioner. Närstående regler kommer att ge lättnad till finansiellt missgynnade gäldenärer. Denna åtgärd kommer att tillämpas på en skuld i utländsk valuta som uppfyller villkoren för att bli en parkerad skyldighet efter den 21 mars 2016. Ett undantag gäller om dessa villkor är uppfyllda före 2017 och härrör från en skriftlig överenskommelse som ingåtts före den 22 mars 2016. Tillbaka Lånregler för lån: Aktieägarlån De föreslagna ändringarna, som beskrivs i avsnittet Internationella skatteåtgärderna nedan, kan också gälla för inhemska situationer. Värdering av derivat Enligt relevant rättspraxis kan en skattebetalares intresse för vissa derivat på inkomstkonto behandlas som lager som kan värderas till den lägsta av ursprungliga kostnaden och det verkliga marknadsvärdet, så att värdeminskningar kan dras av innan realiseringen. Budgeten föreslår en regel som kommer att betrakta en skattebetalares egendom som är ett swapavtal, ett förhandsbesked eller försäljningsavtal, ett terminsavtal, ett optionsavtal eller ett liknande avtal, inte att vara en förteckning över skattebetalaren i enlighet med dessa värderingsregler för inventering . En följeslagsregel kommer också att förhindra en skattskyldig att skriva ned dess derivat till det lägsta av kostnad och rättvist marknadsvärde enligt allmänna principer för inkomstberäkning för skattemässiga ändamål. Reglerna är effektiva för derivat som ingåtts efter den 21 mars 2016. Accelererad CCA för laddningsstationer för elfordon och lagringsegenskaper för elektriska energikällor Klasserna 43.1 och 43.2 ger accelererade kapitalkostnadsbidrag (CCA) (30 respektive 50, balans) för investeringar i specificerad ren energigenererings - och bevarandeutrustning. Budgeten utökar klasserna 43.1 och 43.2, för att inkludera: Stödberättigade laddningsstationer för elfordon klass 43.2 om de är installerade för att leverera minst 90 kilowatt kontinuerlig kraft och klass 43.1 om de är inställda att leverera mer än 10 kilowatt men mindre än 90 kilowatt kontinuerlig effekt Stödberättigad fristående elektrisk energilagringsanläggning Klass 43.1 om rutterens effektivitet (dvs. den grad som energi hålls i processen att omvandla el till en annan form av energi och sedan tillbaka till el) av utrustningen är större än 50. Dessutom budgeten förtydligar och expanderar utbudet av lagringsenheter för elenergi som kommer att kvalificera sig för klass 43.2 eller klass 43.1 till ett brett sortiment av kort - och långsiktig lagringsutrustning som är ansluten till stödberättigad produktionsutrustning. Om lagringsutrustningen är en del av ett elproduktionssystem som är berättigat till: Klass 43.2 (t. ex. ett godkänt förnybart, avfallsdrivet eller högeffektiv kraftvärmesystem), kommer det att ingå i klass 43.2 klass 43.1 (dvs. en kraftverksledning systemet kommer att ingå i klass 43.1 Åtgärderna kommer att gälla för egendom som förvärvats för användning efter den 21 mars 2016 och som inte har använts eller förvärvats för användning före 22 mars 2016. Emissionshandel Regimer Under utsläppshandelssystem reglerade emittenter måste leverera utsläppsrätter till regeringen. Dessa utsläpp kan köpas av emittenter, tjänat i utsläppsminskningsaktiviteter eller tillhandahålls av regeringen till nedsatt pris eller utan kostnad. För närvarande finns inga specifika skattebestämmelser för att hantera utsläppshandelssystem. Budgeten föreslår att särskilda regler införs för att klargöra skattebehandlingen av utsläppsrätter och att eliminera dubbelbeskattningen av vissa fria utsläppsrätter. Specifikt kommer utsläppsrätter att behandlas som lager för alla skattebetalare, men det lägre av kostnad och marknadsmetod kan inte användas för att värdera inventeringen. Om en fri ersättning tas emot kommer ingen inkomster att ingå vid mottagandet av ersättningen. Dessutom kommer avdraget för upplupna utsläppsskyldigheter att begränsas till den del skyldigheten överstiger kostnaden för utsläppsrätter som skattebetalaren har förvärvat och som kan användas för att avveckla förpliktelsen. Om ett avdrag hävdas avseende en utsläppsskyldighet som uppkommer på ett år (till exempel 2017) och som kommer att uppfyllas under ett kommande år (till exempel 2018) kommer beloppet av denna avdrag att tas tillbaka till inkomst i det efterföljande året (2018) och skattebetalaren kommer att behöva utvärdera avdragsskyldigheten igen varje år tills det i slutändan är tillfredsställande. Om en skattebetalare avyttrar utsläppsrätter på annat sätt än enligt utsläppsrätterna, kommer eventuella intäkter som överstiger skattebetalarnas kostnad, om någon, för ersättningen att inkluderas i beräkningsinkomsten. Åtgärderna kommer att tillämpas på utsläppsrätter som förvärvats under beskattningsår som börjar efter 2016 och valfritt för utsläppsrätter som förvärvats under beskattningsår som slutar efter 2012. Internationella skatteåtgärder Basisemission och vinstförändring (BEPS) Åtgärder Kanada har varit en aktiv deltagare i BEPS-handlingsplanen, ett projekt från Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) och G-20. BEPS hänvisar till skatteplaneringsstrategier som utnyttjar luckor och missförhållanden i nationella skattelagstiftningar för att flytta vinster till låga eller ingen skattemässiga platser. Budgeten visar att regeringen planerar att agera på följande rekommendationer från OECD BEPS-projektet. Inledning av rapportering från land till land (CbCR) Åtgärd 13 i OECD: s BEPS-projekt behandlar krav på överföring av prissättning för multinationella företag (MNE). Den 5 oktober 2015 släppte OECD sin slutgiltiga leverans på dessa krav, vilket bekräftar sina rekommendationer för en tre-stegs tillvägagångssätt för dokumentation: en huvudfil (huvudsakligen en översikt över MNE) som ska lämnas in i moderns jurisdiktion lokal fil som ska lämnas in av den lokala enheten i den jurisdiktion som den driver för att försvara prissättningen för sina intercompanytransaktioner (notera att mycket av informationen i den lokala filen redan krävs enligt Canadas ITA) och en rapport för land för land att vara inlämnad av föräldern i dess hemvistkompetens. Rapporten skulle innehålla nyckeltal för varje land som MNE opererar i, till exempel: intäkter, vinst, skatter, uppskattat kapital, ackumulerat resultat, antal anställda, materiella tillgångar samt en beskrivning av huvudverksamheten för varje dotterbolag . OECD släppte också ett genomförandepaket med anknytning till dessa nya krav, vilket inkluderar tre modeller med behöriga myndigheters överenskommelser för att underlätta utbytet av dessa rapporter per land. Många länder har redan infört dessa krav, särskilt USA utfärdade föreslagna förordningar för att genomföra CbCR den 21 december 2015. Budgeten föreslår att kräva CbCR för beskattningsår som börjar efter 2015 för kanadensiska MNEs med sammanlagt årlig koncernomsättning på 750 miljoner euro eller Mer. Denna rapportering kommer att gälla inom ett år efter det att räkenskapsåret slutar som rapporten avser med en uppfattning om att de första utbytena mellan jurisdiktioner för land för land rapporter skulle ske före juni 2018. Innan någon informationsutbyte med annan jurisdiktion, Canada Revenue Agency (CRA) kommer att formalisera ett utbytesavtal med den andra jurisdiktionen och säkerställa att den har lämpliga skyddsåtgärder för att skydda rapporternas sekretess. Utkast till lagstiftningsförslag för att genomföra dessa regler kommer att släppas för kommentar under de kommande månaderna. Reviderad vägledning för överföringspriser CRA kommer att tillämpa den reviderade internationella riktlinjerna för överföringsprissättning av multinationella företag som härrör från BEPS-projektet. Regeringens uppfattning är att de reviderade riktlinjerna för överföringsprissättning i allmänhet överensstämmer med CRA: s nuvarande tolkning och tillämpning av vapellängdsprincipen, därför förväntas nuvarande metoder inte förändras avsevärt. CRA kommer inte att justera sin administrativa praxis avseende låga värdeförädlingstjänster och riskfria och riskjusterade avkastningar för minimalt fungerande enheter (ofta kallade kassaskåp) tills BEPS-projektets uppföljningsarbete inom dessa områden är fullständigt . Den slutliga BEPS-leveransen i samband med fördragshandling (åtgärd 6) kräver att varje deltagande land antar miniminormer för att motverka fördragsbrott. Den slutliga åtgärd 6-rapporten gav flexibilitet i hur dessa miniminormer skulle kunna uppfyllas, vilket skulle göra det möjligt för länderna att uppfylla dem genom fördragsbestämmelser eller genom inhemska allmänna eller specifika antidumpningsregler, men det framgår av rapporten att avtalspartnerna måste ha en gemensam avsikt att inte skapa möjligheter till dubbel icke-beskattning genom avtal om köpshantering. Under tiden har arbetet med ett multilateralt instrument fortsatt med över 90 stater som deltar i instrumentets utveckling i syfte att ha ett sedlat instrument i slutet av 2016. Budgeten bekräftar regeringens åtagande att ta itu med fördragsbrott i enlighet med den minimistandard som anges ovan. Regeringen kommer att överväga antingen minsta standardmetod, beroende på de särskilda omständigheterna och diskussionerna med Canadas skatteavtalspartner. Budgeten visar också att Canadas skatteavtal kan ändras för att inkludera en konvention mot missbruk genom bilaterala förhandlingar, det multilaterala instrumentet eller en kombination av de två. Spontan utbyte av skattebestämmelser Budgeten bekräftar regeringens avsikt att genomföra BEPS-miniminorm för spontan utbyte av vissa skattemässiga avgöranden som kan ge upphov till BEPS-problem. CRA kommer att inleda utbyte av skattemässiga avgöranden år 2016 med andra jurisdiktioner som har åtagit sig miniminormalen. Regeringen fortsätter att undersöka de övriga rekommendationerna i de slutliga rapporterna från BEPS-projektet som utfärdades den 5 oktober 2015. Vidare bekräftar den sitt engagemang för BEPS-projektet och dess önskan att arbeta med det internationella samfundet för att säkerställa ett sammanhängande och konsekvent svar på BEPS. Gränsöverskridande strypning ITA innehåller en anti-överskottsavreglingsregel (avsnitt 212.1) som kan gälla när aktier i ett kanadensiskt bolag (ämnesföretaget) avyttras av en utländsk person (eller utsett partnerskap) till ett annat bolag bosatt i Kanada (det kanadensiska köparbolaget) som den icke-bosatta personen inte hanterar vid vapenlängd. The rule is intended to prevent the tax-free receipt by the non-resident person of amounts representing retained earnings (or surplus) in excess of the paid-up capital (PUC) of the subject corporation shares as proceeds of disposition. When applicable, this rule results in a deemed dividend to the non-resident person or a suppression of the PUC of shares that would otherwise have been increased as a result of the transaction. An exception to this anti-surplus-stripping rule is found in subsection 212.1(4). It ensures the anti-surplus stripping rule does not apply in respect of a disposition by a non-resident person of shares of a Canadian subject corporation to a Canadian purchaser corporation where, immediately before the disposition, the Canadian corporation purchasing the shares controlled the non-resident person. This exception could apply in situations where the non-resident person is sandwiched between two Canadian corporations and the non-resident corporation disposes of the shares of the lower-tier Canadian corporation to the Canadian parent corporation (effectively, unwinding the sandwich structure). The budget proposes to amend the exception in subsection 212.1(4) to ensure that it does not apply when a non-resident corporation both (i) owns, directly or indirectly, shares of the Canadian purchaser corporation, and (ii) does not deal at arms length with the Canadian purchaser corporation. The government also indicates that it will continue to challenge certain transactions undertaken before March 22, 2016, by taxpayers that rely on the application of subsection 212.1(4). The government views the changes to the application of this exception as clarifying the intended scope of the existing rules. Further, to address situations where it may be uncertain whether consideration has been received by a non-resident person from the Canadian purchaser corporation in respect of the disposition by the non-resident person of shares of the lower-tier Canadian corporation, the budget proposes to deem the non-resident to receive non-share consideration from the Canadian purchaser corporation in such situations. The amount of this deemed consideration will be determined by reference to the fair market value of the shares of the lower-tier Canadian corporation received by the Canadian purchaser corporation. The measures will apply in respect of dispositions occurring after March 21, 2016. Extension of the Back-to-Back Rules Back-to-Back Rules for Rent, Royalties and Similar Payments Part XIII of the ITA generally imposes a 25 withholding tax on cross-border payments of rents, royalties or similar payments (collectively referred to as royalties) made by Canadian-resident persons to non-residents. This 25 withholding tax rate is often reduced by a tax treaty. Some taxpayers use an intermediary entity located in a favourable tax treaty country for the payment of those royalties. The budget proposes to address these back-to-back arrangements by extending the basic concepts of the back-to-back loan rules under Part XIII to royalty payments made after 2016. When they apply, the proposed rules for royalty payments will deem the Canadian-resident payor to have made a royalty payment directly to the ultimate non-resident recipient, and an amount of withholding tax, equal to the amount of withholding tax otherwise avoided as a result of the back-to-back arrangement, will become payable on the deemed royalty payment. Character Substitution Rules The budget proposes to extend the back-to-back rules in Part XIII to prevent their avoidance through the substitution of economically similar arrangements between the intermediary and another non-resident person. Specifically, a back-to-back arrangement may exist in situations when: interest is paid by a Canadian-resident person to an intermediary and there is an agreement that provides payments in respect of royalties between the intermediary and a non-resident person royalties are paid by a Canadian-resident person to an intermediary and there is a loan between the intermediary and a non-resident person, or interest or royalties are paid by a Canadian-resident person to an intermediary and a non-resident person holds shares of the intermediary that include certain obligations to pay dividends or that satisfy certain other conditions (e. g. they are redeemable or cancellable) Under these proposed character substitution rules, a back-to-back arrangement will exist when a sufficient connection is established between the arrangement under which an interest or royalty payment is made from Canada and the intermediarys obligations in each of the three situations described above. This measure will apply to interest and royalty payments made after 2016. Back-to-Back Shareholder Loan Rules The budget proposes to amend the shareholder loan rules to include rules that are similar to the existing back-to-back loans rules, except that the proposed rules will apply to debts owing to Canadian-resident corporations rather than debts owing by Canadian-resident taxpayers. A back-to-back shareholder loan arrangement will be considered to exist when an intermediary that is not connected with the shareholder, is owed an amount by the shareholder and the intermediary owes an amount to the Canadian corporation and there is a link between the two obligations (certain conditions must be met). If the proposed rules apply in respect of a debt owing by a shareholder of a Canadian-resident corporation, the shareholder will be deemed to be indebted directly to the corporation. This measure will apply to back-to-back shareholder loan arrangements as of March 22, 2016. For back-to-back shareholder loan arrangements that are in place on March 22, 2016, the deemed indebtedness will be deemed to have become owing on March 22, 2016. The budget proposes to clarify the application of the existing back-to-back rules in Part XIII to back-to-back arrangements involving multiple intermediaries. The proposed back-to-back rules for royalty payments will also apply to multiple-intermediary back-to-back arrangements. Under these proposed rules, a back-to-back arrangement will comprise all the arrangements that are sufficiently connected to the arrangement under which a Canadian resident makes a cross-border payment of interest or royalties to an intermediary. When a back-to-back arrangement involving multiple intermediaries exists, an additional payment (of the same character as that paid by the Canadian resident to the first intermediary) will be deemed to have been paid directly by the Canadian resident to the ultimate non-resident recipient in a chain of connected arrangements. The budget also proposes to include rules addressing multiple-intermediary arrangements within the proposed back-to-back shareholder loan rules. This measure will apply to payments of interest or royalties made after 2016 and to shareholder debts as of January 1, 2017. Personal Tax Measures Canada Child Benefit A new Canada Child Benefit will replace the Universal Child Care Benefit (UCCB), Canada Child Tax Benefit (CCTB) and National Child Benefit, for payments starting July 2016. The new monthly benefit is tax-free and declines as income rises. It may be eliminated when household income is as low as 157,188. Additional amounts will continue to be provided when the child is eligible for the disability tax credit. The program is extended to include all individuals who are Indians under the Indian Act and residents of Canada for tax purposes where all other eligibility requirements are met. The budget also proposes to allow a taxpayer to request a retroactive payment of the Canada Child Benefit, CCTB or UCCB within a 10 year period effective for requests made after June 2016. Top Marginal Tax Rate Consequential Amendments The budget includes additional amendments to the ITA to reflect the new top marginal income tax rate for individuals as follows: provide a 33 charitable donation tax credit (on donations above 200) to trusts that are subject to the 33 tax rate on all of their taxable income apply the 33 tax rate on excess employee profit sharing plan contributions increase the tax rate on personal services business income earned by corporations to 33 amend the definition of relevant tax factor in the foreign affiliate rules to reduce the relevant tax factor to 1.9 amend the capital gains refund mechanism formulas for mutual fund trusts to reflect the top rate of 33 increase the Part XII.2 tax rate on distributed income of certain trusts from 36 to 40 amend the recovery tax rule for qualified disability trusts to refer to the 33 rate Teacher and Early Childhood Educator School Supply Tax Credit As of January 1, 2016, an eligible educator (individuals holding a valid teachers certificate in the province in which they are employed) can claim a 15 refundable tax credit on up to 1,000 in eligible supplies for use in a school or regulated child care facility. Northern Residents Deduction Beginning 2016, the maximum residency deduction has increased to up to 11 per day per household member, and, when no other member claims the deduction, to 22 per day. Mining Exploration Tax Credit for Flow-Through Shares This credit is extended by one year and will apply to flow-through share agreements entered into on or before March 31, 2017. Taxation of Switch Fund Shares Mutual fund and investment corporations can issue multiple classes of shares. Some corporations are structured so that each share class tracks a fund that comprises a specific pool of assets. The corporate rollover rules allow an investor in one class of shares to switch to another class that tracks a different fund without recognizing accrued gains on the original investment. The budget proposes a measure, effective for dispositions that occur after September 2016, which will treat an exchange of shares that track different funds to be a disposition at fair market value. The measure will not apply to switches when the shares received in exchange differ only in respect of management fees or expenses to be borne by investors and otherwise derive their value from the same portfolio or fund within the mutual fund corporation (e. g. the switch is between different series of shares within the same class). Sales of Linked Notes Linked notes are a type of investment whereby a taxpayer is entitled to a return on its original investment that is contingent on the performance of a reference asset such as a basket of stocks, a market index, a commodity, a currency, or units of a fund. Investors often take the position that the accrued return on a linked note is not taxable until maturity. Investors who treat the notes on capital account can, by selling before maturity, convert their accrued but unrealized return from fully taxed income to a capital gain taxed at 50. The budget proposes rules that will treat the accrued but unrealized increase in value on a linked note to be accrued interest for the purpose of the prescribed debt obligation rules. This accrued interest is included in income at the time of disposition. Any gain or loss on the debt obligation due to foreign exchange fluctuations is excluded in determining the amount of accrued interest. If a portion of the return on a linked note is based on a fixed rate of interest, the rules will also exclude any portion of the gain that is reasonably attributable to market interest rate fluctuations. Employee Stock Options Changes to the taxation of employee stock options have been anticipated since the election of the new government. At a press conference held after the release of the budget, the Finance Minister confirmed that the government will not modify the tax treatment of stock options. Family Income Splitting Beginning 2016, the family income splitting credit is eliminated. This credit refers to the measure that, during 2014 and 2015, allowed some families with children under 18 to reduce their tax bills by up to 2,000. Education and Textbook Tax Credits Starting 2017, the education and textbook tax credits are eliminated. Annually, these credits resulted in tax savings of up to 720 and 117, respectively. Childrens Fitness and Arts Tax Credits Effective 2016, the maximum eligible amounts will be reduced to 500 for the childrens fitness tax credit and 250 for the childrens arts tax credit. Both credits will be eliminated for the 2017 and subsequent taxation years. The current credits resulted in annual tax savings of up to 150 and 75, respectively. Labour-Sponsored Venture Capital Corporations (LSVCC) Tax Credit The federal tax credit of 15 is restored for share purchases of provincially registered LSVCCs for the 2016 and subsequent years. Certain newly registered LSVCCs under provincial legislation may be eligible for prescription under the ITA. The federal LSVCC tax credit for federally registered LSVCCs will remain at 5 for 2016 and will be eliminated for the 2017 and subsequent taxation years. Ontario Electricity Support Program Amounts received under the Ontario Electricity Support Program (introduced as of January 1, 2016) will be exempt from income. Withholding for Non-Resident Employers The budget affirms the governments intention to proceed with proposed legislative changes to Canadian payroll withholding compliance requirements for non-resident employers with non-resident employees working temporarily in Canada. Although not included in the budget, there are indications there will be some modifications to the original draft legislation, taking into account consultations and deliberations since the original announcement. Many of these discussions involved further simplification of the compliance process. The original legislation released by the Department of Finance on July 31, 2015, was not enacted into law due to the change in the Canadian federal government in October 2015. Foreign employers that have: already applied for non-resident employer certification with the CRA have assurance that it is still the governments intention to go forward with proposed legislation with potentially favourable modification not applied for certification and may have been delaying the decision to certify until Canada enacted the proposed changes may now want to reconsider certification as an approach to Canadian payroll compliance See our Tax Insights quotBudget 2016: Canada affirms reintroducing legislative changes to payroll withholding compliance for non-resident employers, quot which will be available shortly at pwccataxinsights . Sales and Excise Tax Measures Health Measures For supplies made after March 22, 2016, the budget adds insulin pens, insulin pen needles and intermittent urinary catheters to the list of zero-rated medical devices. In certain cases, supplies made before March 23, 2016, will also be zero-rated. Furthermore, for supplies made after March 22, 2016, the budget clarifies that GSTHST generally applies to supplies of purely cosmetic procedures provided by all suppliers, including registered charities. Exported Call Centre Services The supply of a service of rendering technical or customer support to individuals by means of telecommunications (e. g. by telephone, email or web chat) made after March 22, 2016, will generally be zero-rated for GSTHST purposes if: the service is supplied to a non-resident person that is not registered for GSTHST purposes, and it can reasonably be expected at the time the supply is made that the technical or customer support is to be rendered primarily to individuals who are outside Canada at the time the support is rendered to those individuals In certain cases, supplies made before March 23, 2016, will also be zero-rated. Reporting of Grandparented Housing Sales Under the transitional rules that applied when a province either joined the harmonized value-added tax system since 2010 or increased its HST rate, certain sales of newly constructed or substantially renovated homes were grandparented for HST purposes. The budget simplifies builder reporting with respect to grandparented housing sales by: limiting the reporting requirement to those grandparented housing sales for which the consideration is equal to or greater than 450,000, and allowing builders to correct past misreporting and avoid potential penalties by electing to report all past grandparented housing sales for which the consideration was equal to or greater than 450,000 Generally, this measure will apply in respect of reporting periods of a person that end after March 22, 2016, and for any sales of grandparented housing for which the federal portion of HST became payable after June 30, 2010, if the builder elects and files corrective returns between May 1, 2016, and December 31, 2016. GSTHST on Donations to Charities The budget proposes that, for supplies made after March 22, 2016, when: a charity supplies property or services in exchange for a donation, and an income tax receipt may be issued for a portion of the donation, only the value of the property or services supplied will be subject to GSTHST. The proposal will apply to supplies that are not already exempt from GSTHST and will ensure that the portion of the donation that exceeds the value of the property or services supplied is not subject to the GSTHST. In addition, when a charity did not collect GSTHST on the full value of donations made in exchange for an inducement, for supplies made between December 21, 2002 (when the income tax split-receipting rules came into effect) and March 22, 2016, transitional relief will be provided. De Minimis Financial Institutions Financial institutions are subject to GSTHST rules that exempt various activities from GSTHST and restrict the ability of such institutions to claim input tax credits (ITCs) on inputs. A person can be deemed to be a de minimus financial institution for a year if it earns more than 1 million in interest income in the preceding year. The budget proposes a rule to exclude interest on demand and term deposits and GICs issued for 364 days or less in determining whether a person exceeds the 1 million dollar threshold. The rule is effective for years that begin after March 21, 2016, and the fiscal year of a person that includes March 22, 2016, for the purpose of determining if the person is required to file the Financial Institution GSTHST Annual Information Return. Application of GSTHST to Cross-Border Reinsurance GSTHST imported supply rules for financial institutions require a financial institution, including an insurer, with a presence outside Canada to self-assess GSTHST on certain expenses incurred outside Canada that relate to its Canadian activities. Uncertainty has existed in relation to the application of these rules to reinsurance premiums. The budget proposes to clarify that two specific components of the premium for imported reinsurance services, ceding commissions and the margin for risk transfer, do not form part of the tax base that is subject to self-assessment, and to set out specific conditions under which the special rules for insurers do not impose GSTHST on reinsurance premiums charged by a reinsurer to a primary insurer. This measure will apply as of the introduction of the special GSTHST imported supply rules for financial institutions (i. e. in respect of any specified year of a financial institution that ends after November 16, 2005), but solely for the purpose of taking into account the effect of this measure. In addition, this measure will allow an insurer to request a reassessment by the Minister of National Revenue of the amount of tax owing by the financial institution under the special GSTHST imported supply rules for prior years, as well as any related penalties or interest. A financial institution will have until the day that is one year after the day that these amendments receive royal assent to request such a reassessment. Closely Related Test Under the GSTHST, special relieving rules allow the members of a group of closely related corporations or partnerships to neither charge nor collect GSTHST on certain intercompany supplies. To ensure that the closely related test applies only when nearly complete voting control exists, the budget provides an additional requirement a corporation or partnership must hold and control 90 or more of the votes in respect of every corporate matter of the subsidiary corporation (with limited exceptions). This measure will generally apply as of March 22, 2017. It will apply as of March 23, 2016, for the purposes of determining whether the conditions of the closely related test are met in respect of elections under section 150 and section 156 of the Excise Tax Act that are filed after March 22, 2016, and that are to be effective as of March 23, 2016. Restricting the Relief of Excise Tax on Diesel and Aviation Fuel To ensure that the excise tax relief provided for heating oil applies only to heating in respect of buildings, the budget proposes to define heating oil, for excise tax purposes, as fuel oil that is consumed exclusively for providing heat to a home, building or similar structure, and is not consumed for generating heat in an industrial process. The budget also proposes to remove the generation of electricity exemption for diesel fuel used in or by a vehicle, including a conveyance attached to the vehicle, of any mode of transportation. Therefore, no relief will apply to fuel used to produce electricity in any vehicle (e. g. trains, ships, airplanes), regardless of the purpose for which the electricity is used. Both of these measures will apply to fuel delivered or imported after June 2016, and to fuel delivered or imported before July 2016 that is used, or intended to be used, after June 2016. Enhancing Certain Security and Collection Provisions in the Excise Act, 2001 To ensure that security requirements better reflects current tobacco duty rates, the budget proposes to increase the maximum amount of security required for a person to be issued a licence or any duty-paid stamps from 2 million to 5 million. This change will be effective on the later of the day following the day of royal assent to the legislation enacting the new collection proposal (see below) or three months following March 22, 2016. To enhance certain enforcement measures under the Excise Act, 2001 . the budget proposes to give the Minister of National Revenue the authority to require security for payment of assessed amounts and penalties in excess of 10 million that are not otherwise collected under the Excise Act, 2001. If the requested security is not furnished to the Minister, the budget also proposes that the Minister be provided the authority to collect an amount equivalent to the amount of security that the Minister had required. This measure will apply to amounts assessed and penalties after the day of royal assent to the enacting legislation. Other Tax Measures Improving Tax Compliance The budget provides support to the CRA to: enhance its efforts to crack down on tax evasion and combat tax avoidance by hiring additional auditors and specialists, developing robust business intelligence, increasing verification activities and improving the quality of investigative work that targets criminal tax evaders improve its ability to collect outstanding tax debts ramp up its outreach efforts to ensure that taxpayers understand and meet their tax obligations Aboriginal Tax Policy The government reiterates its support for direct taxation arrangements with Aboriginal governments. Previously Announced Measures The budget confirms that the government will proceed with the following previously announced measures, as modified to take into account consultations and deliberations since their announcement or release: the common reporting standard established by the Organisation for Economic Co-operation and Development for the automatic exchange of financial account information between tax authorities legislative proposals on the income tax rules for certain trusts and their beneficiaries (draft legislative proposals were released for comment on January 15, 2016) synthetic equity arrangements under the dividend rental arrangement rules the conversion of capital gains into tax-deductible inter-corporate dividends (section 55) the offshore reinsurance of Canadian risks alternative arguments in support of an assessment an exception to the withholding tax requirements for payments by qualifying non-resident employers to qualifying non-resident employees the repeated failu re to report income penalty the acquisition or holding of limited partnership interests by registered charities the qualification of certain costs associated with undertaking environmental studies and community consultations as Canadian exploration expenses the sharing of taxpayer information within the CRA to facilitate the collection of certain non-tax debts the sharing of taxpayer information with the Office of the Chief Actuary the tax deferral in respect of the commercialization of the Canadian Wheat Board the GSTHST joint venture election the relief of the GSTHST for feminine hygiene products Further, the government will move forward as required with technical amendments to improve the certainty of the tax system. However, it will not proceed with the measure announced in the 2015 budget that would provide an exemption from capital gains tax for certain dispositions of private corporation shares or real estate when cash proceeds from the disposition are donated to a registered charity or other qualified donner within 30 days. Taxation of Stock Options for Employees in Canada Did you receive stock options from your Canadian employer If yes, then it8217s highly recommended that you go over the points in this article. I denna artikel förklarar jag hur 8220Taxering av aktieoptioner för anställda i Canada8221 påverkar dig direkt. Vad är ett aktieoption Ett personaloptionsalternativ är ett arrangemang där arbetsgivaren ger en anställd rätt att köpa aktier i det företag där de normalt arbetar till ett rabatterat pris som anges av arbetsgivaren. Det finns olika typer av optioner som kan utfärdas till anställda. Mer information finns på Canada Revenue Agencys webbplats. För arbetsgivare som vill sälja aktierna i deras företag, kolla in vår artikel, Planera om att sälja företagskoncerner (kanadensiska kontrollerade privata företag) Personaloptioner En CCPC är ett bolag som ingår i Kanada, vars aktier ägs av kanadensiska invånare. Enligt definition är en CCPC ett privat företag och är därför inte noterat på en offentlig börs som New York Stock Exchange eller Toronto Stock Exchange. När din arbetsgivare beviljar eller ger aktieoptioner till dig behöver du inte inkludera något i din skattepliktiga inkomst vid den tiden. Med andra ord, det finns ingen skatteeffekt på dig vid beviljandet datum. När du utnyttjar ett aktieoption, vilket innebär att du köper aktierna via din arbetsgivare, måste du inkludera en skattepliktig vinst i din inkomst. Den skattepliktiga förmånen är lika med skillnaden mellan lösenpriset (det pris du betalat för att köpa aktierna) och aktiens marknadsvärde vid köpstidpunkten. Det finns en särskild skattesättning för anställda i CCPC. Den skattepliktiga förmånen kan skjutas upp till det datum aktierna säljs. Det gör det enklare för medarbetarna att betala skatt eftersom de kommer att ha tillgång till pengar från försäljningen av aktierna. Låt oss titta på ett exempel. Antag att lösenpriset är 3 aktie och marknadsvärdet är 10 aktier. When you exercise your right to buy the shares, a taxable benefit is realized for 7 share (10 minus 3). Kom ihåg att för anställda i CCPCs skjuts skatteplikten ut tills aktierna är sålda. Om du uppfyller något av dessa två villkor kan du göra anspråk på skatteavdrag lika med skatteplikten, eller 3,50 i detta exempel (50 x 7). Du har hållit aktierna i minst två år efter att du har köpt dem. Utnyttjandepriset är åtminstone lika med aktiernas rättvisa marknadsvärde när de beviljades dig Skatteeffekter för personaloptionsoptioner CCPCPublic Companies Employee Stock Options Nu låt oss gå vidare till beskattning av aktieoptioner för offentliga företag. Vid det datum då du beviljas eller erhåller optioner i en arbetsgivare som är ett offentligt börsnoterat företag, har du ingen personskattskonsekvens. However, on the date that you purchase the shares, you will get a taxable benefit equal to the difference between the exercise price of the shares and the market value of the shares on that date. Du kan inte skjuta upp tidpunkten för denna skattepliktiga förmån. Vi antar att du arbetar för Coca-Cola Canada och det verkliga marknadsvärdet av aktierna idag är 30 aktier. Enligt optionsavtalet kan du utöva eller köpa aktierna för 10 aktier. Därför kommer den skattepliktiga förmån som ingår i din inkomst vid tidpunkten för övningen att vara 20 aktie. After buying the shares, you have two choices: (A) You can immediately sell the shares or (B) You can hold onto them if you believe they will increase in value in the future. Om du väljer att hålla fast på aktierna och sälja dem i framtiden för en vinst, kommer vinsten från försäljningen att klassificeras som en realisationsvinst och skattepliktiga. Oavsett om du säljer aktierna eller håller fast vid dem, kommer skatterna att dras av från din lönecheck för att ta hänsyn till den skattepliktiga vinsten du insåg vid köp av aktierna. Men håll inte på aktierna för länge efter att ha köpt dem. Det beror på att om aktiekursen sjunker är du fortfarande ansvarig för den skattepliktiga vinsten som realiserats vid köpdatumet. Du kan ansöka om skatteavdrag för den skattepliktiga förmån som realiserats vid utövningsdagen. För att göra så måste alla dessa 3 villkor vara uppfyllda: Du får vanliga vanliga aktier vid övning. Utnyttjandepriset är åtminstone lika med marknadsvärdet av aktierna vid tidpunkten för optionerna. Du handlar i armlängd eller på en tredje part med din arbetsgivare Friskrivningsklausul Informationen på denna sida är avsedd att ge allmän information. Informationen tar inte hänsyn till din personliga situation och är inte avsedd att användas utan samråd med bokföring och ekonomi. Allan Madan och Madan Chartered Accountant ansvarar inte för eventuella problem som uppstår vid användningen av informationen som tillhandahålls på denna sida. OM MYNDIGHETEN ALLAN MADAN CA. CPA. CGA Allan Madan är en CPA, CA och grundare av Madan Chartered Accountant Professional Corporation. Allan tillhandahåller värdefulla skatteplanerings-, redovisnings - och inkomstskattförberedande tjänster i Greater Toronto-området. Postnavigering Kapitalförlust tillämpas endast på fall där du faktiskt sålde beståndet. Lyckligtvis finns det en bestämmelse enligt avsnitt 50 (1) i inkomstskattelagen som tillåter vissa skatteavdrag. När detta tillämpas ska aktierna anses ha avyttrats för intäkter på noll i slutet av året och att ha återkrävts för justerad kostnadsbas (ACB) om noll direkt efter årets slut. Som ett resultat kommer du att kunna realisera kapitalförlusten på aktien. Den ytliga förlustregeln gäller inte i situation. Allan Madan och Team Vad händer om mitt företag övertas av flera investerare och går från en offentlig till ett privat företag, när de äger 90 av aktierna, jag har möjlighet att sälja mina till under marknadsvärdet, får jag någon skatt lättnad i form av kapitalförluster Om du är tvungen att sälja dina aktier är det olagligt att de betalar till under marknadsvärdet för de återstående aktierna. Du borde kunna få minst marknadsvärdet för dem. Om inte, kan du dra av din kapitalförlust mot dina kapitalvinster för skattelättnader. Allan Madan och Team Jag gjorde lite avtalsarbete för ett litet tekniskt företag. Eftersom de inte hade några pengar betalade de mig i aktier, om och när de tar företaget offentligt, skulle jag behöva betala skatt då skulle du bara behöva betala kapitalvinstskatt när och om du väljer att utöva dina aktier. Om du fortsätter att hålla fast vid dem, kommer du inte att bli föremål för några skatter. Allan Madan och Team Är det möjligt att hålla mina aktier i ett TFSA-konto hur skulle de upplupna räntorna på dessa aktier beskattas? Ja vanliga aktier kvalificerar sig i allmänhet för TFSA-investeringar, men dessa aktier måste vara noterade på en utsedd börs. Om de inte är listade, kommer de att kategoriseras som en icke-kvalificerad investering inom din TFSA och du kommer att drabbas med några allvarliga straff. Beskattningen av upplupen ränta skulle vara densamma för alla typer av investeringsbidrag som gjorts till din TFSA. Allan Madan och Team Vad skulle klassificeras som en utsedd börs, vad sägs om öre aktier Hi Mahmoud, den kanadensiska finansdepartementet har en lista med 41 utvalda börser på den här hemsidan här fin. gc. caactfim-imfdse-bvd-eng. asp . Penny-aktier som handlas på rosa lakan är inte på en utsedd börs, men några öreaktier (personer som inte är överens om definitionen) som är noterade på någon av de utsedda börserna är berättigade till TFSA-investeringar. Allan Madan och Team Vad händer om ett aktiebolag är noterat på flera börser, varav några inte är noterade, hur skulle finansdepartementet kategorisera detta så länge som aktien är noterad på minst en godkänd börs som erkänns av avdelningen för finans , kommer det att kvalificera sig för TFSA-investeringar. Allan Madan och Team Hi Allan. Jag jobbar för närvarande för en CCPC, och de har erbjudit mig 5000 på lager som ersättning. När jag är ny i världens bestånd undrar jag vad jag ska göra med dessa. What happens when I exercise my stock options Are there any tax implications Hello, and thanks for your question. Options är en av de mest populära formerna av icke-monetär ersättning som arbetsgivare erbjuder. De är en skattepliktig nytta, och bör inkluderas i din totala arbetsinkomst på ruta 14 i din T4-slip. Heres hur de fungerar. En anställd får möjlighet att köpa aktier i ett bolag till ett framtida pris. I detta skede finns inget att rapportera om inkomst. När du köper aktierna till det avtalade priset (som kallas utövar ditt alternativ), kommer den skattepliktiga förmånen att spelas in. Denna förmån beräknas som skillnaden mellan aktiens marknadsvärde på det datum du köpte det delade och det pris du betalade för dem. Eftersom din arbetsgivare är en CCPC kan du skjuta upp all din skattepliktiga förmån tills du säljer dina aktier. Markus Greenbriar says: I worked for a company back in 2003 that had an IPO. Anställda tilldelades aktieoptioner och jag fick 2000 aktier. Jag har fortfarande brevet från mannen som då var VD och VD. Kontraktets längd var 25 år. Jag slutade dock lämna företaget några månader senare, så det verkar som om jag bara är 25. Bolaget har nu delats i två separata företag. Har någon av mina aktieoptioner värde idag Kan jag utbetala mitt belopp I ditt fall skulle du ha 25 av det ursprungliga kontraktet för 2000 aktier. Huvudfrågan du behöver svara här är vilket företag som tog över aktien. Om företaget splittrade sig i två, som tog över aktierna, har också det företag som övertagit aktier dölja optionsavtalet. Ibland kommer personaloptionsplanen (ESOP) inte att ha alternativen omräknad om företaget är uppbruten. Om företaget inte gav dig alternativ men bara 2000 aktier, skulle du behöva veta vad aktierna konverterade till. De flesta företag ger endast optionskontrakt till chefer, eftersom de faktiskt inte håller på lager. De flesta optionsplanerna har inte en vinst, men ESOP kommer. I would call the company that holds the stock, and find out what your options are. Om företaget splittrade 2003 kommer det troligen att ta lång tid att räkna ut informationen. Företag är bara skyldiga att hålla poster på kontoret i 3 till 5 år, beroende på typ av post. Därför desto bättre gör du det här. Om du fick en T4 från arbetsgivaren som också utfärdat aktieoptionerna i ditt namn, skulle respektive vinst eller förlust rapporteras som en del av din T4-slip (samt avdrag för aktieoptioner i ruta 39 och 41). Dessutom kommer du att kunna hävda 50 av beloppet från rad 4 i formulär T1212, utlåtande om uppskjutna säkerhetsalternativ fördelar. Hälsningar, Allan Madan och Team I fick personaloptioner när mitt företag var privat och nu gick det IPO. Så det handlas offentligt, jag har fortfarande kvar 8282exercised8221 mina aktieoptioner och det är snart utgått. Jag tänker på att göra 8220Exercise och hold8221, när jag gör det måste jag betala företaget det alltför stora priset men jag måste också betala skatt omedelbart (även om jag inte säljer, bara håller). Också hur kan jag döma skatterna så att jag kan dela den skattepliktiga vinsten till flera år så jag betalar mindre skatter. En info om 8220Exercise8221 och hold8221 alternativet skulle vara bra. Jag fick personaloptionsoption när mitt företag var privat och nu gick det IPO. Så det har jag offentligt handlat, men jag har fortfarande inte utnyttjat aktieoptionerna och det kommer snart att löpa ut. Jag tänker på att träna och hålla, när jag gör det måste jag betala företaget det alltför stora priset men jag måste också betala skatt omedelbart (även om jag inte säljer, bara håller). Också hur kan jag skilja skatterna så att jag kan dela den skattepliktiga vinsten till flera år så jag betalar mindre skatter Eventuella uppgifter om träning och håll-alternativet skulle vara bra. Terrence Salts säger: Vad är skattemässiga konsekvenser av handelslager i ett icke-TFSA-konto med mäkleri, när det gäller slutet av året skatt på vinst Finns det en viss kurs för realisationsvinster Håller jag även koll på mina vinster och förluster mig själv 50 av dina vinster räknas som skattepliktig inkomst. Du kan dra av tidigare kapitalförluster från nuvarande realisationsvinster. Efter factoring i realisationsvinster, om din personliga inkomst är under undantagsnivån betalar du ingen skatter på den. Du behöver inte heller betala skatt om du inte har sålt aktierna i år. Intäkter från utdelningar beskattas annorlunda och har olika priser beroende på om de anses vara berättigade eller oätliga. Slutligen hålla koll på alla dina vinster och förluster. Din institution kan ge dig en sammanfattning, men ger dig inte en formell t-slip. Hälsningar, Allan Madan och Team Jeremiah Rakham säger: Jag fick ett aktieoptionsbolag för en tid sedan. Den har ett lösenpris på 3,10 och en väst av 30.000 efter var tredje år. Den senaste årliga utdelningen var 0,69, och för sex månader sedan erbjöd företaget att köpa tillbaka den. Trots att de erbjöd 2,80, sålde ingen sina aktier. Vad ska jag göra med dessa Vad är skattebestämmelserna kring min situation Skatteregler för aktieoptioner i Kanada skiljer sig beroende på om bolaget är en CCPC. Om det är, finns det ingen omedelbar beskattningsbar vinst. Vinsten beskattas när aktier säljs, inte utnyttjas. Detta minskar avsevärt svårigheterna med att köpa aktieoptioner. Om aktierna hålls i minst två år efter utövandet är hälften av de initiala vinsterna skattefria. Om det inte är en CCPC, kan den skattepliktiga vinsten betalas ut under träningsåret. Många företag i denna situation erbjuder nästan omedelbar partiell återköp för att kompensera dessa kostnader. Skillnaden mellan marknadsvärdet vid tidpunkten för övningen och värdet vid tidpunkten för försäljningen beskattas som intäkter för icke-kkpc. Mitt råd är att utöva och sälja om aktiekursen är högre och ta ditt kontantvinst. Använd sedan vinsten för att köpa aktier och samla ut utdelningar. Du kommer bli beskattad på vinsten från att sälja dina optioner, och senare på utdelningen. Hälsningar, Allan Madan och Team Govind Swarna säger: Jag jobbar i Kanada för ett företag som handlar i USA. En av de fördelar jag får från mitt jobb är att jag får begränsade lager enheter (RSU) en gång per år. Dessa är kopplade till ett ETrade-konto som företaget arrangerade för mig. Jag har fyllt i W-8BEN skatteformuläret. Jag tror att det här är rätt formulär. Jag fick bara reda på att det fanns en automatisk 8216sell för att täcka 8217-åtgärden som sålde tillräckligt med lager för att stå för 40 av det värde som hade uppnått. Uppfyller detta belopp Inkomster Kanada när det gäller skatte tid Eller behöver jag lägga tillbaka resten av sidan, jag frågade en revisor och han sa att eftersom det är en vinst som CRA skulle skatta mig på 50 av value8230 är det här också. Aktiebeståndet till 25,61 (vilket är det värde som säljes till omslaget hände), men när jag kunde sälja var varan 25.44. Har det någon betydelse för min situation RSU: s marknadsvärde vid västiden behandlas som regelbunden inkomst som din arbetsgivare betalar och kommer att beskattas till din marginalränta. 40 bör räcka för att tillgodose din personliga inkomstskatt, beroende på vad din totala inkomst för året är. Eftersom det hände till 25,61 men du sålde det vid 25.44 kan du göra anspråk på en kapitalförlust (eller vidarebefordra det till ett år där du har vinster du kan kompensera för). Hälsningar, Allan Madan och Team I arbetar för ett startföretag, och en del av min ersättning är optioner. Förutsatt att vi får chansen att gå ut (stort antagande, förstås), står jag för att göra en stor summa pengar när jag tränar dem. Vad händer nu när det gäller skatt När jag förstår det kommer all tillväxt från lösenpriset att beskattas som realisationsvinster. Är detta rätt Om så skulle jag skulle förlora en stor andel i skatter. Är det möjligt att utöva alternativen skyddade inuti en TFSA eller RRSP för att undvika realisationsvinster Är det någonting som I8217d behöver göra i förhand (t. ex. 8220transfer8221 alternativen som inte utövas i en TFSA) för att förbereda dig. dvs 50) eftersom du får 50 avdrag för inkomstintäkterna förutsatt att du uppfyller vissa villkor. När det gäller att hålla dem i en TFSA eller RRSP, se till att du inte kommer att betraktas som en icke-kvalificerad eller förbudsinvesterad investering. I allmänhet måste du se till att du och icke-armarlängdspartier (t. ex. släktingar) inte äger mer än 10 av företaget. Du kan dock inte få dem till en TFSA utan att betala någon skatt på dem. Detta är en TFSA-punkt som bidrar efter skatt. Du kan eventuellt utnyttja alternativet, betala (inkomst) skatt och sedan överföra aktierna till en TFSA. Detta förutsätter emellertid att aktiekursen går upp efter att du har övat. Regards, Allan Madan and Team Aaron Samuel says: Hello, in 2012, I bought 1,000 shares at my company at 10 each. Under 2013 sköt lagren upp till 40 procent. Några av mina medarbetare och jag bestämde mig för att sälja aktierna, men sedan föll aktierna ner till 10 procent. Hur ska vi hantera denna situation Hej, I det här fallet bör du rapportera en skattepliktig anställningsförmån på 30 000 på din T1-avkastning. Detta representerar vinsten som uppnåtts på aktierna fram till träningsdagen. Dessutom bör du rapportera en kapitalförlust på 30 000 eftersom aktierna sjönk i värde när du sålde dem. Den dåliga nyheten är att kapitalförlusten på 30 000 inte kan kompenseras med den skattepliktiga anställningsförmånen på 30 000. Om du vill kan du kontakta ditt lokala CRA Tax Services kontor, förklara situationen och de kommer att avgöra om särskilda betalningsarrangemang kan göras. Allan Madan och Team Hi, Min fru kommer att behöva träna några alternativ från sin tidigare arbetsgivare denna vecka. It8217 är ett offentligt handlat företag. Jag förstår att hon kommer att betala skatt på skillnaden mellan priset mellan lösenpriset och nuvärdet. Min fråga är vem som är skyldig att skicka skattebeloppet till CRA: Arbetsgivaren eller henne. Om arbetsgivaren är arbetsgivare betyder det att de kan hålla tillbaka några av aktierna som betalning till kreditvärderingsbanken. Tack Generellt är skillnaden mellan det verkliga marknadsvärdet på aktierna vid det tillfälle som utnyttjas och optionspriset kommer att leda till en skattepliktig dra nytta. This taxable benefit is included in the employment income when the stock option is exercised (i. e. it is added onto the T4 just like a salary or a bonus). Eftersom det här beloppet är som en lön, måste arbetsgivaren göra lönepengar på den (CPP, EI och inkomstskatt). Carla Harmon säger: Hej, jag undrade bara om det finns några fördelar med att överföra aktierna från mitt personalkostnadskonto till en TFSA. Hej Kasey, om du arbetar för ett kanadensiskt kontrollerat privat företag, kommer du att kunna skjuta upp skatt på anställningsförmånen tills aktierna är sålda. CRA inser att de flesta inte kan hitta ett sätt att betala skatt på 50 000 av kompensationskompensation, varför de tillåter dig att skjuta upp skatten. Men om du inte arbetar för ett kanadensiskt kontrollerat privat företag eller ett offentligt handlat företag, kommer ingen uppskjutning att finnas tillgänglig. Hej Allan, jag gjorde valet att skjuta upp inkomstskatter på mina aktier i ett offentligt företag. Aktievärdet har sedan minskat och jag har inte tillräckligt med pengar för att betala de inkomstskatter som jag har uppskjutit. Finns det något sätt att skjuta upp betalningarna tills jag får tillräckligt med pengar för att betala dem? Hej Sarah, ja det finns tillfällig lindring att CRA ger för anställda som har valt att skjuta upp inkomstskatt på fallande aktieoptioner. Avlastningen är avsedd för att säkerställa att de inkomstskatter som betalas ut för den förmån som uppstår vid utnyttjandet av optionsprogrammet inte överstiger intäkterna från dispositionen som erhållits när de valfria värdepapperen säljs med beaktande av skattefordelen som följer av avdragsgill kapitalförlust på dessa värdepapper. För att dra nytta av denna befrielse måste valet lämnas in senast din ansökningsdatum för det skatteår då aktierna säljs, vilket nästan alltid är 30 april. Hej Allan, jag tänkte ge aktier till mina anställda istället för aktieoptioner. Jag vet några fördelar med denna metod, men inte mycket om nackdelarna. Kan du berätta för mig några nackdelar med att ge aktier till anställda Hej Dan, här är en lista över potentiella nackdelar för att utfärda aktier till dina anställda. Uppskjuten skattefordran om aktier köps under marknadsvärde. Måste försvara det verkliga marknadsvärdet. Du kan också behöva en oberoende värdering, men det är väldigt sällsynt. Du måste se till att bestämmelser om aktieägaravtal finns på plats. Att utfärda aktier till mycket låga priser på ett kupongbord kan se illa på nya investerare. Fler aktieägare att hantera. Här är några fördelar med att ge ut aktier. Du kan få upp till 800 000 i livstid skattefria kapitalvinster. 50 avdrag för vinster om aktier innehas i mer än två år eller om aktier emitterats vid FMV. Förluster i en CCPC kan användas som tillåtna förluster om verksamheten misslyckas. Kan delta i Ägarskap av bolag. Mindre utspädning än om teckningsoptioner utfärdas. Jag jobbar för ett offentligt företag och har fått 1000 aktier av aktieoptioner. Let8217s säger att lösenpriset var 10share och aktiens marknadsvärde var 13share (vid tidpunkten för aktieägarna). Jag betalade nödvändig skatt vid tidpunkten för övningen, men jag säljade inte omedelbart mina aktier. Om aktierna går upp i värde till 15 aktier och jag säljer alla mina aktier vid denna tid, måste jag betala några skatter ytterligare skatter I ditt exempel, om du bestämmer dig för att sälja dina aktier till 15, kommer du att beskattas på kapitalvinsten som följer: Justerad kostnadsbas: 13 (FMV av när du utövar dina aktier) Avkastning på disposition: 15 (FMV av när du sålde dina aktier) Kapitalförbättring: 2 Inkluderingsränta: 12 Skattningsbar kapitalvinst: 1 dela du sälja. Du registrerar en vinst på 2 för varje aktie du sålde och måste betala 1 i skattepliktiga kapitalvinster för varje aktie du sålde. Jag har en fråga om beskattning av optioner. Jag arbetar för ett offentligt företag och beviljades 1000 aktier av optionsrätter till lösenpriset på 10share (enligt överenskommelsen). Marknadsvärdet på aktierna var 13share (vid tidpunkten optionen utnyttjades). Jag betalade de nödvändiga skatterna vid träningstillfället och arbetsförmånen inkluderades i min inkomst på min T4-slip. Om jag håller fast på aktierna och aktierna går upp i värde och då säljer jag aktierna till 15share, måste jag betala skatt för extra vinst på 2share Dear Sumeer, Som anställd som utövar optioner och förvärvar aktier, har rätt till ett avdragsavdrag som motsvarar hälften av arbetsförmånsbeloppet. Detta ges till dig så länge som dessa villkor är uppfyllda: 8211 arbetsgivarföretaget är emittent av aktier 8211 aktierna är inte 8220preferred shares8221 men i stället 8220skrivna aktier8221 8211 bör optionsutnyttjandepriset inte vara mindre än aktiernas verkliga marknadsvärde vid det tillfälle som erbjuds 8211 arbetar arbetstagaren nära med arbetsgivarföretaget. Jag hoppas det hjälpte, Tack Allan Hej Allan, Jag är redo att förklara min säkerhetsalternativ och jag arbetar för ett privat kanadensiskt bolag hur går jag till det här tacket? , Ranjeet Hej Ranjeet, deklarerar dina säkerhetsalternativ fördelar beror på vilken typ av företag som utfärdar förmånerna. Om företaget är ett kanadensiskt kontrollerat privat företag måste du rapportera fördelarna det år du planerar att sälja dina värdepapper. Tack, Allan Madan Jag utnyttjade optioner med en nettoeffekt (de använde en del av mina tillgängliga optioner för att köpa aktier och gav mig ett certifikat för dessa aktier) förra året men vid granskning rapporterade företaget inte skatteplikten på min T4. Aktien är för ett börsnoterat bolag på TSX. Hur ska det här klargöras med CRA Isn8217? Det är företagens ansvar att rapportera detta som inkomst på min T4 It8217s företagets ansvar för att redovisa den skattepliktiga vinsten som uppnåtts vid utövandet av personaloptioner. Du bör prata med din arbetsgivare och fråga dem om de kommer att utfärda ändrade T4-slipsar till sina anställda. Vad tar du på det liberala government8217s valet före valet att ändra hur stoppalternativen beskattas Jag har outnyttjade anställningsalternativ som beviljats ​​mig innan företaget jag jobbar för gick offentligt (IPO). Jag är oroad över att förändringarna kan få en väsentlig negativ inverkan på skatten på vinsterna av dessa optioner om de utövas nästa år (aktiekursen är för låg för att träna nu, eller skulle jag). Som sådan: 1) Tror du att den federala regeringen kommer att gå vidare med dessa förändringar Jag har läst artiklar som gör att det låter som det kanske inte är värt att gå vidare eftersom företag logiskt måste ges möjlighet att dra av optioner som kostnad , vilket nu inte är fallet. 2) Tror du att det kommer att bli någon grandfathering som kan gynna situationer som mina 3) Tror du att förändringarna kommer att gälla för före-IPO-företag och offentliga företag 4) Om den federala regeringen fortsätter med förändringar, gör du Tänk att förändringarna kommer att bli exakt som lovade, eller kanske det finns en viss minskning av deras inverkan (t. ex. högre årlig uteslutning). Det här är utmärkta frågor. While the liberal government has expressed its intention to make employer stock option benefits 100 taxable, they have said that this high inclusion rate will only apply on gains in excess of 100,000. Därför kommer de flesta kanadierna inte att påverkas. Jag misstänker att den liberala regeringen kommer att gå huvudet med dessa planer, men jag är inte helt säker. Finansministern meddelade att optioner som beviljats ​​före det datum då de nya aktieoptionsreglerna träder i kraft kommer att vara farfar. Han angav inte om reglerna kommer att vara olika för före IPO-företag eller offentliga företag. Jag jobbar för ett företag som tillåter mig att köpa aktieoptioner. de kommer att matcha upp till 30. Jag kommer att bli avskedad. bättre att betala ut nu inte säkert om ei förmåner kommer att minskas om jag skulle betala ut medan jag hävdar ei. Tack för din fråga. Om din totala inkomst för året inklusive skattepliktiga optionsrätter och EI-betalningar inte överstiger 61 000, kommer dina EI-betalningar inte att återbetalas. Jag föreslår att du först beräknar den totala skattepliktiga förmånen genom att betala våra aktieoptioner innan du bestämmer dig för huruvida det är vettigt att betala ut. Hej Allan, kan antingen aktieoptionsvinster (eller alternativen själva) eller ESPP-aktier eller intäkter överföras eller gåva till som make för beskattningsändamål. Beståndet är i ett amerikanskt företag som har köpts och dessa aktier betalas ut samtidigt. Tack Jane Jane, De kan vara begåvade till en make till kost, så att en vinst inte kommer att uppstå vid överföringen. MEN, eventuella intäkter eller vinster som upptas av den mottagande makan på aktierna i överförda aktier måste hänföras tillbaka till överlåtande maken. Så du kan spara pengar genom en gåva till en make.

No comments:

Post a Comment